احساس تنهایی در قرنطینه



تاریخ انتشار : 1400/04/08 01:05
نویسنده : دکتر سیروس جهانگیری روانپزشک تهران


بر اساس مطالعه ای در سال 2017 ، تنهایی بیشتر از چاقی برای سلامتی شما ضرر دارد، محققان نشان داده اند که تنهایی به اندازه کشیدن 15 سیگار در روز ضرر دارد. امروزه با پاندمی کرونا ویروس و اجرای قرنطینه خانگی افراد بیشتری در معرض تنهایی مزمن هستند.
بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 انجام شده است، تنهایی بیشتر از چاقی برای سلامتی شما ضرر دارد. محققان نشان داده اند که تنهایی به اندازه کشیدن 15 سیگار در روز ضرر دارد. امروزه با پاندمی کرونا ویروس و اجرای قرنطینه خانگی افراد بیشتری در معرض تنهایی مزمن هستند، این موضوع نه تنها سلامت اجتماعی را متاثر ساخته است، بلکه بر سلامت جسمی، ذهنی و احساسی ما هم تاثیر داشته است. احساس تنهایی در سالمندان آزاردهنده تر از هر گروه سنی دیگر است و با افزایش میزان مرگ و میر ارتباط دارد. امروز بیشتر از هر زمان دیگری باید از خودمان و اطرافیانمان مراقبت کنیم. باید انرژی مثبت داشته باشیم و ارتباطات را با وجود جدایی فیزیکی حفظ کنیم.

تنهایی چیست؟



تعریف واقعی تنهایی احساس تنها بودن است. نداشتن همراه، بریدن از دیگران، رنج بردن از تنهایی، احساس ناراحتی و نداشتن یک فرد دلسوز از معانی تنهایی در دیکشنری هستند. تنها ماندن و تنها بودن در جایی هم معنای داشتن احساس تنهایی نیست. تنهایی احساس نوعی انزوا و از دست دادن است. شما می توانید در اتاقی پر از افراد مختلف باشید و باز احساس تنهایی کنید. تنهایی انتخابی به زمانی گفته می شود که شما تنها هستید ولی احساس تنهایی نمی کنید. تنهایی انتخابی حالت مثبتی است که می توانید با خودتان خلوت کنید و بسیاری از افراد از این لحظه های تنها ماندن لذت می برند.

آمارهایی که در جامعه آمریکایی راجع به احساس تنهایی وجود دارد، شامل موارد زیر است:

یک نفر از هر 5 آمریکایی همیشه یا بیشتر اوقات احساس تنهایی می کند.
43 درصد سالمندان همیشه احساس تنهایی می کنند.
در میان سالمندانی که احساس تنهایی می کنند، 45% احتمال افزایش خطر مرگ و میر وجود دارد.
ارتباطات اجتماعی ضعیف با 20 درصد افزایش خطر بیماری قلبی عروقی و 32 درصد افزایش خطر حمله قلبی رابطه دارد.
آسیب های تنهایی

علائم تنهایی


شما چگونه می تواند از تنها بودن خود مطمئن شوید؟ بعضی از علائم معمول تنهایی شامل موارد زیر است:

احساس بیش از حد انزوای اجتماعی حتی در زمانی که تنها نیستید
احساس بی کسی و جدایی
ناتوانی در برقراری ارتباط عمیق و دوستانه با دیگران
نداشتن دوست نزدیک
احساس اینکه کسی واقعا شما را درک نمی کند
احساس بی ارزشی

احساس تنهایی و انزوا می تواند بر سلامت جسمانی شما اثر کند و باعث احساس ضعف، بی خوابی، کاهش سیستم ایمنی، اضافه وزن و التهاب شود. تنهایی پیش ساز افسردگی و الکلی شدن است. تنهایی و انزوا باعث افزایش هورمون استرس و فشار خون فرد می شود که بر سلامت قلبی فرد تاثیر منفی دارد. تنهایی و انزوا با درد قلبی ارتباط دارند.
تستی برای سنجش میزان احساس تنهایی وجود دارد که با انجام آن می توانید خودتان را بررسی کنید. این تست بر اساس مقیاس تنهایی UCLA است.
چه عواملی شما را در معرض احساس تنهایی و انزوا قرار می دهند:

تنها زندگی کردن
ازدواج نکردن (مجرد بودن یا مطلقه یا بیوه شدن)
عدم مشارکت در گروه های اجتماعی
دوستان کم داشتن
داشتن ارتباطات خسته کننده
افرادیکه با اعتیاد، افسردگی و زوال عقل دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر در معرض تنهایی و انزوا هستند.

چه باید کرد؟



احساس گاه گاهی تنهایی و انزوا مشکل زا نیست. وقتی تعادل سلامت اجتماعی شما بهم می خورد، باعث حالت تنهایی و انزوا زیاد می شود، شما باید با تمرکز بر عملکردهایی که به شما احساس زندگی و انرژی بدهد، از این حالت رها شوید.

راه های طبیعی مبارزه با تنهایی و انزوا و پیدا کردن حالت های ذهنی و جسمی لذت بخش را در لیست برایتان آورده ایم.

استفاده کمتر از تکنولوژی و مدیاهای اجتماعی

مدیاهای اجتماعی در ساعاتی از روز لذت بخش هستند ولی خیلی وقتها باید از آنها دور شد. تکنولوژی و مدیاهای اجتماعی اعتیادآور و زمان بر هستند.

جنبه مثبت تکنولوژی ها این است که با استفاده از آنها می توانیم با دیگران در ارتباط بمانیم و حتی با افرادی در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنیم. این ارتباطات در طی قرنطینه های خانگی اهمیت دارند.

جنبه منفی تکنولوژی ها این است که زمان خیلی کمتری را به ارتباطات فردی، بیرون رفتن از منزل، ورزش کردن، خلاق بودن و تمرین عادت های جدید و منظمی که باعث کاهش احساس تنهایی شما می شوند، اختصاص خواهید داد.

مطالعه ای در سال 2017 در مجله آمریکایی پزشکی پیشگیری نشان داد که استفاده زیاد از فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت با احساس جدایی اجتماعی ارتباط دارد. این مطالعه روی 1787 بزرگسال 19 تا 32 ساله آمریکایی انجام شده بود و نشان داد که افرادیکه بیشتر از 2 ساعت را صرف مدیاهای اجتماعی می کنند، دو برابر بیشتر از دیگران احساس تنهایی و انزوا دارند.

محققان نشان دادند که افرادیکه اغلب یا بیشتر از 58 بار در هفته مدیاهای اجتماعی را چک می کنند، سه برابر بیشتر از افرادیکه کمتر از 9 بار در هفته این مدیاها را چک می کنند، احساس انزوا و تنهایی دارند.

وقتی صحبت از تنهایی وانزوا می شود، در نظر گرفتن تاثیر تکنولوژی و مدیاهای اجتماعی روی تنهایی و انزوا اهمیت پیدا می کند. مطالعه ای در سال 2017 در انگلستان نشان داده است که تصاویر اینستاگرامی اولین مدیایی است که در جوانان احساس افسردگی، اضطراب و تنهایی می کند، بعد از آن اسنپ چت، فیس بوک، توئیتر و یوتیوب قرار دارند.

با وجودیکه ایجاد احساس تنهایی با مدیای اجتماعی که انتخاب می کنید رابطه دارد ولی کاهش زمان استفاده از این تکنولوژی ها بر زندگی شما تاثیر مشخص خواهد داشت و بر احساس تنهایی و انزوا تاثیر می گذارد. برای هر لحظه از زندگی خود هدف داشته باشید. سعی کنید از لحظه هایی که با دوستان خود زمان می گذرانید یا از چیزی لذت می برید، به آن لحظه توجه داشته باشید.

چه کارهایی برای متعادل ساختن استفاده از مدیاهای اجتماعی انجام دهیم؟

عصرها و قبل از خواب تلفن تان را چند ساعت در حالت پرواز قرار دهید.
بعد از این ساعات ایمیل های کاری را هم چک نکنید.
در زمان وعده های غذا خوردن با خانواده از مدیاهای اجتماعی استفاده نکنید.
از مدیاهای اجتماعی برای حفظ ارتباطات مثبت با دوستان و خانواده تان استفاده کنید.

تنهایی

صرف زمان بیشتر در خارج از خانه



وقتی به دنبال غلبه بر تنهایی هستید، از خانه خارج شوید و وارد یک محل آرامبخش در خارج از منزل شوید. بهتر است فضایی از خارج از منزل را انتخاب کنید که با دیگران تعامل داشته باشید. رفتن به پیاده روی یا پارک یکی از این مکان هاست. رفتن به طبیعت هم کمک کننده است. مواجهه با نور خورشید، هوای تازه و دیدن مناظر طبیعی باعث افزایش سطح سروتونین خون می شود که حالت ذهنی فرد را بهبود می بخشد. وقتی سطح سروتونین خون بالاتر باشد، افراد شادتر هستند و این احساسات مثبت و سازگار باعث ارتباطات لذتبخش با دیگران می شود.

بیرون رفتن از خانه و افزایش سطح سروتونین سرم به طور منظم، باعث بهبود ارتباطات و همدردی با دیگران می شود، به کاهش تنهایی کمک می کند. هوای تازه به دریافت بیشتر اکسیژن و اصلاح انرژی و خلق و خوی شما کمک می کند. زندگی در کوهستان که سطوح اکسیژن کمتری دارد با افزایش میزان افسردگی و خودکشی ارتباط دارد. هوای تازه یکی از مهمترین عوامل زندگی خوب و سالم است.

برای دیدن یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بیرون بروید



گاهی احساس خستگی می کنید و تنها بودن را ترجیح می دهید، ولی وقتی با یک دوست صمیمی این زمان ها را سپری کنید، مفیدتر خواهد بود. تنهایی وقتی مفید است که انتخابی باشد. بخاطر داشته باشید که تنهایی انتخابی حالت مثبت تنهایی است در حالیکه احساس تنهایی حالت منفی تنهایی است. وقتی به شدت استرس دارید، تنها یا افسرده هستید، مهم است که با افرادی که به آنها اعتماد دارید و احساس بد شما را بهبود می بخشند، صحبت کنید.

شنیدن صدای آنها از تلفن و دیدن آنها خیلی بهتر از پیام دادن خواهد بود. اجازه بدهید که اطرافیانتان از شما حمایت کنند و کمتر احساس تنهایی کنید.

فضای زندگی خود را با کسی شریک شوید



وقتی احساس تنهایی می کنید در مدیریت استرس به مشکل می خورید. تنها زندگی کردن احتمال خودکشی را افزایش می دهد. اگر در حال مبارزه با تنهایی هستید و تنها زندگی می کنید، بهتر است به فکر یافتن یک هم خانه باشید. چند سال قبل یک خانه سالمندان دانمارکی به بررسی تنهایی جوانان و سالمندان پرداخت. برای این کار به دانشجویان امکان داده می شد که به صورت رایگان با افراد بازنشسته خانه سالمندان زندگی کنند. دانشجویان به ازای زندگی در فضای رایگان باید حداقل 30 ساعت در هر ماه را همسایگان خوبی می بودند. این زندگی نسل های مختلف با هم به عنوان روشی برای تشویق سالمندان و جوانان جهت تعامل با هم و ایجاد احساس در رابطه بودن به جای تنهایی و انزوا مطرح شد.
حتی در شرایط هایی که بعلت جدایی های اجتماعی امکان تقسیم کردن فضای خانه با کسی را ندارید، تماس های روزانه از طریق تلفن یا نوشتن نامه بسیار مفید خواهد بود.

کار اداره را به خانه نبرید


بر اساس مقاله ای که در سال 2017 در مجله مروری تجارت هاروارد به چاپ رسیده است، بین خستگی از کار و احساس تنهایی رابطه وجود دارد. هرچه سطح خستگی بیشتر باشد، افراد بیشتر احساس تنهایی می کنند. امروزه خستگی کار معضل اصلی افراد است و افراد بیشتری در مقایسه با بیست سال پیش احساس خستگی می کنند. کاملا واضح است که وقتی خسته باشیم احساس جسمانی و روانی خوبی نداریم و انرژی کافی برای شرکت در محیط های اجتماعی و حفظ ارتباطات مثبت را نخواهیم داشت. شغل ما بخشی از زندگی ماست و نمی توانیم کاری در این خصوص انجام دهیم ولی با تمام توان خود باید تلاش کنیم که کار اداره را به خانه نبریم و از روش های رهایی از استرس استفاده کنیم.

از هله هوله خوری هنگام تماشای تلویزیون بپرهیزید


حتما در تبلیغات داروهای افسردگی تصاویر افراد تنها را دیده اید. تنهایی می تواند منجر به افسردگی شود. عادتی وابسته به تنهایی و افسردگی وجود دارد که هله هوله خوری موقع تماشای تلویزیون است. مطالعه ای که در 2015 انجام شده است بین هله هوله خوری موقع تماشای تلویزیون و احساس تنهایی و افسردگی رابطه مشخصی پیدا کرده است.
دیدن سریال در شب های مختلف جذاب و هیجان انگیز است ولی اگر چندین قسمت یک سریال را در یک شب و برای ساعت های متمادی نگاه کنید، احساس تنهایی و انزوا خواهید کرد.

از یک حیوان خانگی نگه داری کنید


نگه داری از حیوانات خانگی بخصوص سگ و گربه باعث کاهش احساس تنهایی می شود. حیوانات خانگی با اصلاح خلق صاحبان خود به کاهش استرس و فشارهای عصبی کمک می کنند و باعث تبادل عشق و توجه می شوند.
بر اساس مطالعه چاپ شده در مجله سالمندی و سلامت روان نشان داده شد که گزارش احساس تنهایی در صاحبان حیوانات خانگی 36 درصد کمتر از افرادی بوده که حیوان خانگی نداشتند. تنها زندگی کردن و نداشتن حیوان خانگی با احساس تنهایی بیشتر ارتباط داشت.
حیوانات همراهان خوبی در خانه و بیرون از خانه برای شما هستند. داشتن یک سگ باعث می شود که شما به پارک بروید و با صاحبان سگ های دیگر ارتباط برقرار کنید. حیوانات خانگی باعث برقراری ارتباط شما با افراد جدید می شوند.

در گروهی عضو شوید


برای مبارزه با تنهایی و حمایت از افراد نیازمند عضو گروه های اجتماعی شوید. تحقیقات نشان داده اند که خدمات اجتماعی، ارتباطات اجتماعی را بوجود می آورند و تنهایی سالمندان را کاهش می دهند.
مشارکت در برنامه های داوطلبانه و اجتماعی به بهتر شدن خلق شما کمک می کند، به شما هدف می بخشد و امکان ملاقات با افراد هم فکر را بوجود می آورد. همانطور که در مقاله چگونه شادتر باشیم در همین سایت اشاره کرده بودیم، مهربانی تصادفی باعث ارتقاء سلامتی در سالمندی است و شادی و ارتباطات سالمندان را بهبود می بخشد. حتی برداشتن زباله های یک پارک کوچک و مشارکت در ایجاد فضاهای سبز جامعه روی سلامت روانی و احساسی شما نقش دارد.

دنبال نمایشگاه ها و جشن های گروهی باشید


چه سرگرمی برای شما لذت بخش است؟ شاید خواندن، کار کردن در حیاط، گوش کردن به موسیقی یا نقاشی باشد. این فعالیت ها در نمایشگاه ها و جشن های گروهی برگزار می شوند و به شما احساس شادی و ارتباط داشتن می دهند.
مطالعات نشان داده اند که فعالیت های لذت بخش با سلامت روانی اجتماعی و جسمانی ارتباط دارند. پس در دوره تنهایی و انزوا می توانیم با مشارکت در فعالیت های لذت بخش و مثبت با تنهایی خود بجنگیم.

نتیجه گیری کلی


اپیدمی تنهایی را نمی توان نادیده گرفت چون بیشتر از سایر موارد تهدید کننده سلامتی مانند چاقی آسیب رسان است. تنهایی باعث تضعیف سیستم ایمنی، افسردگی و بیماری قلبی می شود.
سلامت روانی، جسمانی و احساسی ما از ارتباطات واقعی و رفتن به طبیعت بهبود می یابد. تنهایی گاهی بخش طبیعی زندگی است و به صورت طبیعی مشکل آفرین نیست، ولی وقتی دائمی باشد و ما کاری برای اصلاح آن انجام ندهیم، سلامت ما را تهدید خواهد کرد.
از آنجائیکه تنهایی یک حالت ذهنی است ممکن است شما حتی وقتی تنها نیستید و با کسی به شیوه مجازی در حال چت کردن هستید هم احساس تنهایی کنید. پس باید زندگی خود را ارزیابی کنید و بدانید چه کارها و عاداتی باعث لذت بردن شما می شوند و برای سلامتی شما مفید هستند و چه کارها و عاداتی روی شما اثر منفی دارند و باعث احساس تنهایی می شوند.
اگر برای رفع تنهایی خود به کسی اعتماد ندارید و احساس تنهایی و انزوا باعث آزار شما شده است، حتما از یک متخصص روانپزشک یا روانشناسان حرفه ای کمک بگیرید.





در دسته روانشناسی

#احساس تنهایی در قرنطینه #آسیب های تنهایی #مضرات تنهایی #تنهایی چیست



ارسال نظرات









نظرات